Законопроект № 2805-д про внесення змін щодо обігу аграрних розписок створює передумови для рейдерства та шахрайства, тому потребує відхилення або ґрунтовного доопрацювання.
Про це йдеться у повторному зверненні Нотаріальної палати України до Голови Верховної Ради України та Голови податкового Комітету ВР.
В результаті правової експертизи даного законопроекту НПУ зробила, зокрема, наступні висновки:
– законопроект безпідставно відносить аграрну розписку до цінних паперів, не враховує особливості правової конструкції аграрної розписки як правочину, що містить у собі заставу майна;
– запропонований механізм видачі та обігу аграрних розписок як цінних паперів виключно в електронній формі – складний, незахищений, тому аграрії зіштовхнуться з низкою труднощів як під час оформлення та реєстрації аграрних розписок, так і під час укладення правочинів;
– окрему гостру проблематику містить використання для створення електронних документів ЕЦП, що загрожує посиленням кіберзлочинності;
– згідно із законопроектом аграрні розписки не підлягатимуть нотаріальному посвідченню, а облік аграрних розписок як об’єктів цивільних прав здійснюватиметься лише в Реєстрі аграрних розписок. Виключення процедури нотаріального посвідчення, що включає цілу низку перевірок, зробить можливим видачу аграрних розписок щодо майна, яке не має жодного відношення до боржника. Окрім того, боржники та кредитори наділяються правом самостійно складати аграрну розписку та визначати її істотні умови – це зробить аграрну записку незахищеним та недостовірним інструментом;
– у разі скасування нотаріального посвідчення аграрних розписок скасовується й будь-який облік аграрних розписок на паперових носіях, що може призвести до неможливості відновлення інформації та стягнення кредиторами належних їм коштів або майна за зобов’язаннями;
– враховуючи ситуацію з аграрним рейдерством, законопроект дозволить зловмисникам дуже швидко, прикриваючись аграрною розпискою, забирати врожаї у аграріїв;
– прийняття законопроекту призведе до численних порушень прав та законних інтересів аграріїв та інших користувачів земельних ділянок, містить значні ризики для інвестицій у сільське господарство, спричинить стрімке зростання кількості судових спорів щодо аграрних розписок.
НПУ завжди максимально підтримує усі реформи, спрямовані на розвиток держави та ринкової економіки, але виключає можливість:
– здійснення нотаріусами реєстрацій аграрних розписок, які не посвідчені нотаріально;
– вчинення виконавчих написів на аграрних розписках, які не посвідчені нотаріально, та при відсутності оригіналу аграрної розписки.
Нотаріат України працює на принципах законності та безспірності, попередження порушення прав фізичних та юридичних осіб, тому не може брати участь у процедурах, які містять передумови для створення рейдерських та шахрайських схем у аграрному секторі, тим самим легалізуючи їх.
НПУ звертає увагу, що діючий Закон України «Про аграрні розписки» в повній мірі забезпечує захист прав боржників та кредиторів, містить належні механізми для недопущення рейдерства, шахрайства та інших зловживань.
Нагадаємо, що НПУ вже наголошувала на небезпеках даного законопроекту.