Нотаріальна палата України закликає Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана не підписувати постанову, прийняту урядом 6 лютого 2019 року, якою вносяться зміни до постанови від 24.10.2018 № 860 «Про реалізацію експериментального проекту у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Планується, що нотаріуси задля відновлення доступу до державних реєстрів повинні будуть підтверджувати свою професійну компетентність шляхом додаткової сертифікації.
Такі експериментальні новації суперечать законодавству України, а також створюють низку серйозних корупційних ризиків.
Особливістю правового статусу нотаріусів як державних реєстраторів є те, що відповідно до положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», нотаріусам автоматично із набуттям статусу нотаріуса надаються повноваження щодо здійснення реєстраційних дій.
Законами України не передбачено необхідності визначення професійної компетентності нотаріусів як державних реєстраторів, тому закріплення відповідних положень на рівні підзаконних актів (нормативних актів Кабінету Міністрів України чи міністерств) суперечить положенням ст. 92 Конституції України, ст. 3 Закону України «Про нотаріат», ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Вказані нововведення містять значні корупційні ризики, пов’язані з:
1) відсутністю процедури формування комісії, яка буде проводити автоматизоване анонімне тестування;
2) відсутністю затвердженого складу комісії;
3) відсутністю обов’язкової вимоги щодо включення до складу комісії представників професійних спільнот для забезпечення прозорості проходження автоматизованого анонімного тестування;
4) відсутністю чіткої процедури проведення автоматизованого анонімного тестування;
5) відсутністю затверджених тестових питань;
6) відсутністю порядку проведення фіксації результатів, які формуватимуться серверною частиною програмного забезпечення системи автоматизованого анонімного тестування;
7) відсутністю переліку осіб, які уповноважені фіксувати порушення, що допускатимуться з боку тих осіб, які проходять тестування в аудиторії (списування, залишення залу аудиторії без представника органу, що фіксує результати тощо);
8) відсутністю переліку осіб, уповноважених попереджати та протидіяти зовнішньому втручанню в роботу системи та маніпулюванню даними з боку осіб, які розробили цю систему;
9) відсутністю вимог до осіб, які готують тестові завдання (стаж роботи у сфері реєстрації, кваліфікація, вимоги до освіти тощо) та визначають, які відповіді слід вважати правильними.
Окрім корупційних ризиків, прийняття вказаних змін призведе до унеможливлення доступу до професії великої кількості нотаріусів, а отже, буде підірвано засади всього цивільно-правового обігу в державі.
Крім того, інформуємо, що Міністерством юстиції України був виданий наказ від 29.12.2018 № 4146/5, в абз. 6 п. 2 якого зазначено, що процедура тестування (підтвердження професійної компетентності) поширюється, в тому числі, на нотаріусів у випадку відновлення їм доступу до реєстрів.
Наказ № 4146/5 безпосередньо суперечить Конституції України та законам «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» і «Про нотаріат».
У зв’язку з цим НПУ змушена оскаржувати зазначену норму наказу № 4146/5 у судовому порядку – як таку, що суперечить положенням чинного законодавства і порушує права нотаріусів.
Звертаємо увагу, що у Висновку щодо результатів здійснення громадської антикорупційної експертизи наказу № 4146/5, проведеному Громадською організацією «Інститут законодавчих ідей», наголошено на суттєвих недоліках зазначеного наказу (колізія як корупціогенний фактор, нечіткість встановленої адміністративної процедури).
Також Нотаріальна палата України звернулася з листами до Президента України Петра Порошенка та Віце-премєр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Іванни Климпуш-Цинцадзе, із закликом не допустити створення нової корупційної процедури.
Зважаючи на відсутність диференціації санкцій за порушення в сфері державної реєстрації, вказаний експеримент призводить до суб’єктивної оцінки з боку контролюючих органів, які жорстоко та цинічно позбавляють нотаріусів можливості працювати та змушують проходити незаконне тестування за невеликі технічні недоліки в роботі, що спричинені недосконалістю роботи самого реєстру та не завдають жодної шкоди громадянам.
Нотаріальна палата України готова надати відповідним особам усю необхідну аналітичну та іншу інформацію, результати правових досліджень та невідкладно взяти участь у спільному обговоренні колізійних питань у вказаній сфері.
Лист НПУ Прем’єр-міністру України
Лист НПУ Президенту України
Лист НПУ Віце-прем’єр-міністру з питань євроінтеграції