Виступ президента НПУ Володимира Марченка 13.09.2024 на конференції «Зміцнення верховенства права та нотаріат: Досвід країн-членів Європейського Союзу та України», організованій РНЄС
Реалії та перспективи нотаріату України: розвиток всупереч війні
Війна навчила нас жити в непростих умовах. Як йдеться у відомому вислові, ми робимо те, що можемо; у наявних умовах; там, де ми є.
З самого початку повномасштабного вторгнення в Україні нотаріат залишався опорою для суспільства, нотаріуси дбали про доступність нотаріальних дій навіть на особливо небезпечних територіях, працювали під обстрілами, зберігали архіви, що роблять по даний час.
В перші місяці активної фази війни, спільними зусиллями з Міністерством юстиції України, нам вдалося повернути до життя багато державних реєстрів, в тому числі нерухомості, бізнесу, спадковий, довіреностей, бланків.
Триває земельна реформа, ринок землі перейшовдо другого етапу, де учасниками можуть бути українські юридичні особи. У процесах оформлення правочинів провідна роль державою віддана нотаріату. Також реалізовано новації щодо оформлення новозбудованого житла, нерухомості, так званої первинної забудови, з великим комплексом захисту прав інвесторів.
Держава довірила нотаріусам повноваження щодо фіксації майнової шкоди, руйнувань, завданих агресією російської федерації. Нотаріуси здійснюють функції оформлення правовідносин щодо компенсації за зруйноване житло, що дає людині можливість купити власне житло за сертифікат від держави.
Нотаріуси є важливим елементом забезпечення державної політики у сфері застосування санкцій та фінансового моніторингу.
Нотаріат України продовжує ефективно працювати та зберігає авторитет у суспільстві, максимально забезпечує активність цивільного обороту, економічної стабільності у державі, а в умовах війни став ще потрібніший людям, і ще більше потребує реформування.
Основними маркерами реформи нотаріату залишаються: перехід професії на саморегулювання, запровадження електронного нотаріату, розширення повноважень нотаріусів, поступовий перехід до єдиного нотаріату.
Концепцію реформування нотаріату України було розроблено Нотаріальною палатою України та оприлюднено ще в 2017 році, а згодом її базові засади були трансформовані у проект Закону № 5644 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення регулювання нотаріальної діяльності». Він був напрацьований разом НПУ, Міністерством юстиції та іншими стейкхолдерами і експертами. Важливо, що співавтором законопроекту є народний депутат України Ігор Фріс – нотаріус, який тимчасово зупинив діяльність у звʼязку з обранням до парламенту.
Законопроект був прийнятий парламентом у першому читанні за основу 15 лютого 2022 року. А 24 лютого почалося повномасштабне вторгнення росії… Всі плани були призупинені, але не зруйновані.
Зараз ми продовжуємо цю роботу. А з урахуванням воєнного стану та нових викликів законопроект набув ще більшої актуальності, тому ми сподіваємося на прийняття цих змін якомога швидше.
Відсутність сучасних та інноваційних рішень у діяльності нотаріату робить порядок вчинення нотаріальних дій ускладненим та тривалим, стримує розвиток нотаріату.
Що передбачає реформа?
Розширення повноважень нотаріусів
Передусім хочу звернути увагу на вже реалізовану новацію – здійснення нотаріусами медіації. Ще наприкінці 2021 року набрав чинності Закон України «Про медіацію», відповідно до якого нотаріуси мають право здійснювати медіацію (за умови проходження ними базової підготовки медіатора). Таку базову підготовку нотаріусів у сфері медіації здійснює, зокрема, НПУ. У 2020 році було створено Центр медіації НПУ, який активно працює для розвитку цієї сфери. Нотаріуси навчаються та практикують як медіатори, успішно застосовують навички в щоденній роботі.
Але для реформування та з огляду на потреби, пов’язані з війною, необхідно надати нотаріусам повноваження щодо забезпечення доказів у разі, якщо відповідні засоби доказування можуть бути втрачені, або є підстави вважати, що надання доказів може стати неможливим або ускладненим.
Також запровадити можливість позасудового встановлення нотаріусом фактів, що мають юридичне значення. Ця пропозиція обумовлена ще й тим, що нотаріальна процедура вимагатиме менших витрат порівняно із судовим розглядом, є більш психологічно привабливою, ніж судовий порядок. А у поєднанні зі здійсненням нотаріусом функцій медіатора це дасть найкращий ефект.
Окрім того, нотаріуси можуть здійснювати державну реєстрацію укладення та розірвання шлюбу.
Для забезпечення комплектного захисту прав суб’єктів корпоративних правовідносин слід на законодавчому рівні перебачити, що всі правочини щодо переходу права власності на корпоративні права підлягають нотаріальному посвідченню та одночасній реєстрації, тобто принцип «єдиного вікна».
Низку державних сервісів можна оптимізувати шляхом передачі відповідних повноважень нотаріусам. Фактично, йдеться про створення своєрідного «нотаріального будинку юстиції» на базі робочого місця нотаріуса.
Запровадження електронної системи нотаріату
Е-нотаріат – це те, про що ми говоримо вже багато років. Звісно, поступово все більше реалізується застосування сучасних технологій у сфері нотаріальної діяльності, але це питання має безліч нюансів, які потрібно врахувати.
Питання запровадження Е-нотаріату є важливим не лише для нотаріусів (в контексті спрощення документообігу, зберігання архіву тощо), адже передусім це матиме вплив на порядок захисту прав осіб, які звертаються за вчиненням нотаріальних дій.
Головним та складним у реалізації завданням при запровадженні Е-нотаріату в Україні є забезпечення збереження цифрових даних від компрометації, надійного сховища інформації (серверів та доступів до них) та превентивна робота на захист від кіберзлочинності.
В умовах війни рівень кіберзлочинності зростає в десятки разів, від дрібного індивідуального втручання – до спеціально розроблених операцій держави-агресора. При чому атаки на доступ до інформації, її спотворення або знищення, використання держави-агресора, а також кіберзлочинців з метою матеріального інтересу є тією об’єктивною обставиною, яку потрібно обов’язково враховувати при побудові концепції будь-якого електронного реєстру в Україні, зокрема Е-нотаріату.
Серед ключових необхідних змін – необхідно створити електронний реєстр вчинення нотаріальних дій та цифровий нотаріальний архів.
Варто зауважити, що електронний реєстр нотаріальних дій згідно з міжнародними стандартами та практикою країн латинського нотаріату розробляє та впроваджує самоврядна організація нотаріусів, якою в Україні є НПУ.
Вважаємо, що НПУ повинна бути, як мінімум функціональним адміністратором такого реєстру.
Оптимальним варіантом для функціонування Е-нотаріату має бути узгоджена робота електронного реєстру нотаріальних дій з іншими електронними реєстрами та сервісами, які застосуються при вчиненні нотаріальної дії.
Важливим є впровадження автоматизованого робочого місця нотаріуса, дистанційної авторизації клієнтів за допомогою обміну даними між реєстрами України.
Безумовно, цифровізація нотаріальної діяльності дозволить швидше та якісніше вчиняти нотаріальні дії.
Разом з тим, до питання впровадження Е-нотаріату потрібно підходити виважено, без поспіху, орієнтуючись на досвід МСЛН, але обов’язково із врахуванням реалій України.
Маємо досвід життя під час війни, вимкнення електроенергії, кібератак – тому разом із впровадженням Е-нотаріату потрібно передбачити паралельне вчинення нотаріальних дій за відсутності електроенергії, збоях програмного забезпечення тощо. Передбачити механізми, які б дозволяли нотаріусам повноцінно працювати в таких умовах.
Впровадження електронних технологій в нотаріальний процес є невід’ємною складовою розвитку нотаріату. Відкритим лишається лише питання якості, обсягів і способів застосування нових технологій.
Е-нотаріат має надійно захищати права фізичних та юридичних осіб, які вчиняють правочини чи звертаються за іншою нотаріальною дією.
Над цим ґрунтовно працює НПУ спільно з Міністерством юстиції України.
Саморегулювання нотаріальної професії
Однією із засад запланованого реформування нотаріату України є поступовий перехід від професійного самоврядування до саморегулювання.
Нотаріуси побудували сильну самоврядну організацію – НПУ, тому цілком готові взяти на себе ще більшу відповідальність за розвиток професії, на засадах саморегулювання.
НПУ може отримати більше повноважень: контроль за організацією та діяльністю нотаріату, діловодством, організація підвищення професійного рівня нотаріусів, затвердження та контроль за дотриманням Кодексу професійної етики нотаріуса, створення умов для рівномірного розташування робочих місць нотаріусів по території України тощо.
Наділена належними повноваженнями Нотаріальна палата України – це безліч переваг як для держави, суспільства загалом, так і для нотаріальної спільноти.
Перехід до єдиного нотаріату
Ми маємо за обов’язок відійти від штучного поділу нотаріусів на державних та приватних та закріпити єдиний статус нотаріуса, як це давно зроблено у провідних європейських країнах.
Втім, наразі повноваження приватних та державних нотаріусів України ідентичні, тому основні акценти даної реформи стоять на бюджетному фінансуванні та необхідності захисту соціально незахищених верств населення.
Перехід до єдиного нотаріату передбачатиме належний перехідний період, поступове припинення діяльності державних нотаріальних контор, аби це жодним чином не відобразилося негативно ні на самих нотаріусах, ні на громадянах, а принесло лише позитивні зміни.
Нотаріат України виконує важливу соціальну функцію, є інститутом превентивного правосуддя, органом безспірної цивільної юрисдикції, одним із ключових інститутів держави. Тому якісне реформування нотаріату з обов’язковим урахуванням особливостей України – запорука стабільності цивільного обороту, особливо у непрості воєнні часи.