Нотаріальна палата України у відповідь на звернення Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Андрія Костіна провела правову експертизу законопроекту № 4632 про внесення змін до Закону «Про нотаріат».
Законопроектом передбачається спрощення доступу до нотаріальної діяльності, зниження кваліфікаційних вимог до осіб, які бажають стати нотаріусами, а також зміни у порядку проведення кваліфікаційних іспитів.
На підставі проведеної експертизи законопроекту № 4632 НПУ наголошує наступне.
Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту його авторами базується на некоректних порівняннях, недостатньому дослідженні законодавчої бази, аналітики та статистики.
Автори законопроекту мотивують необхідність його прийняття тим, що «штучні обмеження доступу до нотаріальної діяльності зменшують конкуренцію, збільшують монополізацію в цій сфері, здорожчують вартість послуг».
З цими твердженням не можна погодитись, адже подібні вимоги існують в усіх країнах латинського нотаріату та вносилися у Закон України «Про нотаріат», зокрема, з метою створення організаційних умов для приєднання України до МСЛН, розвитку міжнародної співпраці, визнання нотаріальних документів України за якістю на рівні з європейськими.
На вартість нотаріальних дій впливає не кількість нотаріусів, а більше трьох десятків різноманітних чинників (наприклад, розміри податків та зборів, плата за користування реєстрами, матеріально-технічне забезпечення, зарплатний фонд кваліфікованого персоналу, вартість приміщень, оренди, комунальних та інших платежів, навчання та підвищення професійного рівня, страхування тощо).
Щодо так званого «зменшення конкуренції» та «монополії» варто зазначити, що використання авторами таких понять свідчить про відсутність розуміння роботи органів нотаріату в цілому. Нотаріус не є суб’єктом підприємницької діяльності, не надає послуги (так само, як їх не надає суддя чи прокурор), а діє з метою реалізації функцій, на які уповноважений державою.
Враховуючи важливу роль нотаріату у правовій державі, вимоги до кандидатів не можуть бути заниженими та формальними.
Зменшення вимог до кваліфікації нотаріусів призведе до численних порушень прав громадян, може бути використано в злочинних схемах, рейдерських захопленнях нерухомості та бізнесу.
Нагадаємо, що зниження вимог до кваліфікації у сфері державної реєстрації та запровадження інституту «акредитованих суб’єктів», в якості яких виступали переважно комунальні підприємства, призвело до масових сумнівних реєстраційних дій, які здійснювали ці суб’єкти. Саме через них проходила велика кількість рейдерських захоплень шляхом протиправної реєстрації нерухомості, земельних ділянок або корпоративних прав. Як наслідок у 2019 році інститут акредитованих суб’єктів було скасовано.
Практика свідчить: бажання знизити кваліфікаційні вимоги та зробити послуги «доступнішими» в поєднанні з широкими повноваженнями загрожує рейдерськими захопленнями, послабленням захисту права власності, стає причиною численних кримінальних та судових справ.
Відсутність дефіциту нотаріусів в Україні підтверджує, зокрема, тенденція до зменшення кількості нотаріальних дій: тільки за 2020 рік – на 17%. Крім того, середньостатистична кількість нотаріальних дій у 2020 році становила 1567 на одного нотаріуса, тобто лише 6 нотаріальних дій на один робочий день одного нотаріуса.
Керуючись необхідністю захисту права власності та правопорядку в державі, законних прав та інтересів громадян і бізнесу, Нотаріальна палата України закликає народних депутатів відхилити законопроект № 4632 та запевняє, що чинні вимоги до осіб, які прагнуть отримати право на зайняття нотаріальною діяльністю, а також порядок проведення кваліфікаційного іспиту в повній мірі забезпечують чесну та об’єктивну оцінку знань кандидатів, поповнення рядів нотаріусів виключно висококваліфікованими, досвідченими професіоналами.
Детальний аналіз законопроекту – в листі НПУ