10 липня 2020 року відбулося чергове засідання Робочої групи з питань нормативно-правового забезпечення у сфері фінансового моніторингу при Міністерстві юстиції України, участь у якому взяли представники Нотаріальної палати України Інна Бернацька, Галина Парусова, Анна Котляр, Олена Павловська, Марина Зєнікова, Тетяна Кучеренко, Юлія Петутіна.
За результатами попереднього засідання представники НПУ заявили про необхідність вдосконалення процесу діяльності Робочої групи – зміни формату роботи, затвердження регламенту, з’ясування правил прийняття або відхилення пропозицій, оскільки представлення нотаріусів усієї України у розробці таких важливих документів не може бути формальним та обмежуватись роллю спостерігача.
Запровадження фінансового моніторингу в Україні, а саме підготовка законодавчої бази, на жаль, відбувалось без участі нотаріальної спільноти, зазначила Голова Комісії НПУ з аналітично-методичного забезпечення нотаріальної діяльності Інна Бернацька.
Форсовано відбувалось прийняття Закону № 361-IX, частина положень якого не узгоджено з нормами європейського законодавства, не адаптовано до національного законодавства та реального стану електронних баз, реєстрів тощо. У зв’язку з цим Закон потребує доопрацювання та внесення змін.
Положення Мін’юсту про здійснення фінансового моніторингу СПФМ, над проектом якого ведеться робота:
– не повинно включати дублювання норм діючого Закону;
– не може виходити за межі Закону в частині регулювання за суб’єктами шляхом закріплення у Положенні обов’язків, які відсутні у Законі;
– не може зарегульовувати ряд дотичних правовідносин.
Інакше нотаріуси стоятимуть на роздоріжжі перед вибором:
– зупиняти діяльність до врегулювання проблемних питань щодо виконання обов’язків фінансового моніторингу, або
– витребувати у громадян не передбачені законодавством відомості та документи для вчинення нотаріальних дій, або
– діяти в межах законодавства, що регулює питання вчинення нотаріальних дій, але при цьому наражатися на шалені штрафи, через які банкрутувати.
З огляду на вищевказане, при підготовці підзаконних нормативно-правових актів обов’язково має бути врахована специфіка діяльності нотаріату, наявних ресурсів (електронних баз) та їх стан.
Окремим завданням є попередження безпідставної зарегульованості, запровадження необґрунтованих обов’язків СПФМ задля «видимості роботи», попередження додаткового та громіздкого паперового документоутворення, а також, найголовніше, – недопущення погіршення умов вчинення нотаріальних дій для громадян.
Пропозиції та тези щодо ряду правових питань від нотаріальної спільноти було направлено голові Робочої групи в письмовому вигляді.
Варто зауважити, що позиція представників нотаріату співпадала з позицією представників адвокатури – Національної асоціації адвокатів України.
Наступне робоче засідання заплановано на середу 15 липня, до якого всі члени Робочої групи готуються з урахуванням вказаних зауважень.
Нотаріальна спільнота наполягає на отриманні чіткого та законного алгоритму роботи у сфері фінансового моніторингу.