Науково-правову експертизу законопроекту № 9140 презентовано під час круглого столу «Проблемні питання забезпечення населення вчинюваними нотаріальними діями згідно вимог Конституції України та міжнародних стандартів. Антирейдерська роль нотаріату», організованого Національним університетом «Острозька академія» та відділенням Нотаріальної палати України у Рівненській області 8 листопада.
Експертизою, зокрема, встановлено:
– невідповідність законопроекту № 9140 цілям та основним завданням, заявленим його авторами;
– невідповідність законопроекту № 9140 Закону України «Про нотаріат» (яким визначені основи побудови нотаріату в Україні, порядок допуску до заняття нотаріальною діяльністю, організації діяльності нотаріату), а також міжнародним зобов‘язанням України;
– законопроект № 9140 містить ризики для незалежності нотаріату та професійної діяльності нотаріуса, а також ризики для інституту речових прав та права власності;
– законопроект № 9140 – додатковий тягар (фінансове навантаження) на держбюджет в контексті відповідальності держави за заподіяння шкоди з вини таких уповноважених;
– суперечливість віднесення до повноважень Міністерства юстиції України повноважень на вчинення нотаріальних дій;
– вірогідну невідповідність документів, які відповідно до норм законопроекту № 9140 будуть посвідчуватись «уповноваженими особами», стандартним вимогам до такого типу документів, що встановлені міжнародними договорами, учасниками яких є Україна, у тому числі міжнародними договорами про надання допомоги у цивільних і сімейних справах;
– наявність корупційних ризиків у законопроекті № 9140.
Під час круглого столу науковці, адвокати та нотаріуси ставили акценти на захисті та гарантії права власності, забезпеченні рівня професійності правничої допомоги, належного рівня фахівців, а також відмітили характерну рису нотаріату України – незалежність.
Заступник голови Ради адвокатів Рівненської області Юлії Щербяк на прикладі типової конкретної справи, де реєстраційними діями реєстратора відповідного комунального підприємства заподіяно шалені збитки громадянам без можливості отримання будь-якої компенсації, довела небезпеку прийняття законопроекту № 9140.
Адвокати Ольга Шминдрук та Юлія Хмарук, які мають великий досвід у судових справах з оформлення спадщини для населення сільської місцевості, розповіли про перебільшення проблеми доступності нотаріусів у сільській місцевості, неспіврозмірність очікуваної шкоди від впровадження таких новацій вигодам, отриманим від їх запровадження. Окрім того, експерти звернули увагу, що дані зміни у разі їх прийняття вдарять по людях, відправляючи їх в суди.
В результаті обговорення були висловлені пропозиції:
– запропонувати можливі шляхи вирішення проблеми забезпечення нотаріальними діями населення окремих адміністративно територіальних одиниць шляхом створення механізмів саморегулювання: заохочення приватних нотаріусів (податкові пільги, податковий кредит, додаткове фінансування Нотаріальною палатою України);
– підтримувати державний нотаріат;
– встановити обов’язок нотаріусів, які реєструють приватну нотаріальну діяльність вперше, або призначаються на посаду державного нотаріуса вперше, відпрацювати в незабезпеченому нотаріусами окрузі не менше 3 років;
– встановити можливість виконання обов’язків нотаріусами інших округів по округах, які не забезпечені нотаріусами;
– економічно обґрунтувати та вирішити питання вчинення нотаріальних дій для пільгових категорій тощо.
Один із основних висновків експертного обговорення: оптимальне та достатнє розміщення робочого місця нотаріуса – районний центр (місто, смт). Адже розміщення нотаріального офісу/контори у селі не позбавить потреби громадян неодноразово відвідувати районний центр та обласний центр при підготовці документів, небхідних для вчинення нотаріальних дій.
За інформацією відділення НПУ в Рівненській області