Новини палати

19 лютого 2020 року в Києві відбулася організована Міністерством юстиції України спільно із Проектом ЄС «Право-Justice» конференція на тему «Законодавчі новели та перспективи у сферах нотаріату та державної реєстрації. Здійснення контролю у зазначених сферах», яку відвідала велика кількість нотаріусів та, зокрема, президент Нотаріальної палати України Володимир Марченко, віце-президент НПУ Олена Кирилюк, члени Ради НПУ, голови відділень НПУ та делегації нотаріусів із Києва та областей України.

Нотаріуси мали змогу безпосередньо поспілкуватися із представниками Мін’юсту, поставити актуальні питання та отримати відповіді.

Заступник Міністра юстиції України з питань державної реєстрації Ольга Оніщук представила нову команду Департаменту Департаменту нотаріату та державної реєстрації та зазначила, що Міністерство юстиції готове відверто та відкрито спілкуватися із нотаріусами та державними реєстраторами, брати до уваги, опрацьовувати та вирішувати наявні проблеми.

«Нотаріат протягом останніх років гідно продемонстрував себе, і є одним із пріоритетних напрямків розвитку для Департаменту», – акцентувала Ольга Оніщук та розповіла, що незабаром відбудеться історичне засідання ВККН, результатом якого має стати анулювання свідоцтв тим небагатьом нотаріусам, які ганьблять честь професії та здійснюють порушення закону й правил етики.

Також заступник Міністра розповіла про роботу Колегії, яка розглядає скарги на дії державних реєстраторів, зазначивши, що наразі важливо вирішити проблему великого навантаження на спеціалістів відповідного відділу, а тому незабаром відкриються відповідні вакансії в Міністерстві.

«Запевняю всіх, що система контролю в сфері реєстрації та нотаріату, а також Колегія працюють незаангажовано та незалежно», – додав Дмитро Кирилюк, директор Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції, який модерував конференцію.

Наразі Мін’юстом у співпраці із Нотаріальною палатою України готується законопроект про масштабні зміни у сфері нотаріату. Передусім, гострим є питання переходу на єдиний нотаріат. Дмитро Кирилюк запевнив, що різкого переходу не буде, тобто громадяни та державний нотаріат не постраждають в разі реалізації такої реформи, державних нотаріусів обов’язково працевлаштують. Коли ж саме відбудеться перехід – наразі ще не вирішено, адже державний нотаріат виконує важливу соціальну роль в умовах сучасної України.

Керівник Проекту ЄС «Право-Justice» Довидас Віткаускас звернув увагу, що перехід на єдиний нотаріат (на базі приватного) неминучий та необхідний, адже саме таким чином розвивається нотаріат у країнах МСЛН, і саме в цьому напрямку триває спільна робота Проекту із Нотаріальною палатою України.

Одне із питань, яке турбує нотаріусів – суперечності Порядку вчинення нотаріальних дій. Багато норм порядку застаріли, існує навіть думка в майбутньому взагалі скасувати цей документ, коли в нотаріаті буде повністю наведено лад.

Також зміни заплановано в нотаріальному діловодстві – ймовірно, з наступного року буде скасовано низку рудиментарних норм, наприклад, ведення опису спадкових справ, вказівку управління юстиції на вивісці нотаріуса тощо. Зміни в діловодстві відбуватимуться комплексно, враховуючи перехід на електронний нотаріат, який дозволить скасувати більшість паперових книг.

Із доповіддю на тему «Практика та проблематика розгляду звернень та скарг у сфері державної реєстрації. Діяльність Офісу протидії рейдерству. Огляд судової практики щодо визнання незаконними реєстраційних дій» виступив Віктор Дубовик, заступник директора департаменту – начальник управління розгляду звернень та скарг у сфері державної реєстрації Департаменту нотаріату та державної реєстрації. «Дякую нотаріальній спільноті за сумлінність у відвідуванні засідань колегії – нотаріуси завжди приходять та надають необхідні пояснення», – відзначив Віктор Дубовик.

Про перспективи реформування сфер нотаріату та державної реєстрації повідомила Віра Бондаренко, заступник директора департаменту – начальник управління нотаріату та фінансового моніторингу Департаменту нотаріату та державної реєстрації. Зокрема, заплановані суттєві зміни щодо апостилювання: дану сферу буде впорядковано, створено реєстр апостилів, нотаріуси отримають окрему печатку для накладання апостилю. Поліпшення очікуються і в прагненні запровадження єдиної нотаріальної практики – в Департаменті створено спеціальний сектор методичного забезпечення, тому Віра Бондаренко звернулася до нотаріусів усіх областей узагальнювати практику на місцях та надсилати питання й пропозиції в Міністерство. В роботі також питання легалізації іноземних документів, фінансового моніторингу тощо.

Окрім того, Дмитро Кирилюк повідомив, що Міністерство юстиції запланувало активізувати роботу щодо підключення нотаріусів до реєстрів територіальних громад. На сьогодні нотаріуси отримують онлайн-доступ до РТГ лише Києва та Харкова, але відповідну практику планується розповсюдити на всю Україну. Ще один грандіозний план – розпочати непростий процес діджиталізації всього паперового архіву БТІ.

Начальник управління контролю та моніторингу суб’єктів державної реєстрації Департаменту нотаріату та державної реєстрації Богдан Дідур розповів про заходи контролю у сфері нотаріату. Віталій Желінський, заступник начальника управління розгляду звернень та скарг у сфері державної реєстрації – начальник відділу розгляду звернень у сфері державної реєстрації бізнесу Департаменту нотаріату та державної реєстрації, проаналізував порушення, які допускаються державними реєстраторами, та розповів, як їх можна уникнути.

Нотаріальна палата України продовжує конструктивну співпрацю із Міністерством юстиції України та Проектом ЄС «Право-Justice».

Переглядів: