Новини палати

Представники Нотаріальної палати України 10 липня 2019 року взяли участь у форумі «Бізнес проти знищення держави. Аналіз проблем. Висновки. План дій», організованому ГО «Бізнес-Варта».

Захід став проміжним етапом ініціативи «Бізнес-Варти» «Громадський аудит уряду», зокрема, у розрізі оцінки діяльності роботи Мін’юсту. В рамках цього проекту до робочої групи «Міністерство юстиції України: сфера державної реєстрації прав та бізнесу» увійшли члени Ради НПУ Інна Бернацька та Дмитро Кирилюк, які виступили спікерами на форумі. Нотаріуси розповіли про можливі види рейдерства  в сфері державної реєстрації, їх причини, а також презентували конкретні механізми подолання рейдерства.

Інна Бернацька зробила короткий історичний екскурс та пояснила, що нотаріусам доводиться працювати в умовах нестабільного законодавства. Хоча сама ідея реформи у сфері держреєстрації була позитивною, але на практиці її реалізація відбулася із багатьма деструктивними факторами, а саме – щодо повноважень державних реєстраторів. Зокрема, невдалим був експеримент із екстериторіальністю, який спричинив появу реєстраторів-«гастролерів». Обурює і те, що такі реєстратори, на відміну від нотаріусів, не мають вимог щодо вищої юридичної освіти та сертифікації робочого місця.

«Нотаріуси не хочуть бути інструментом в руках рейдерів», – зазначила Інна Бернацька, та акцентувала на діяльності НПУ щодо боротьби із законопроектами, руйнівними для права власності в Україні.

Нотаріальна палата України має конкретні пропозиції та механізми остаточного припинення рейдерства у сфері державної реєстрації, зауважив Дмитро Кирилюк. Наприклад, варто провести повну ідентифікацію особи реєстратора. Прикрим є той факт, що чиновники не несуть жодної відповідальності за негативні наслідки видачі ключів реєстраторам. Відсутність належного контролю спричиняє появу реєстраторів-«камікадзе», які отримують ключі лише для здійснення певних неправомірних реєстрацій. Можливо, варто задуматися над тим, чи взагалі варто надавати права здійснення реєстрації іншим особам, окрім нотаріусів та Мін’юсту.

На думку Дмитра Кирилюка, спори у сфері держреєстрації мають розглядатися не Комісією при Мін’юсті, а судами. Також необхідно здійснити низку технічних вдосконалень реєстрів, зокрема запровадити можливість блокування реєстрації, наприклад, якщо на майно накладено арешт (адже зараз це питання ігнорується).

Якщо говорити про нотаріусів, НПУ готова контролювати своїх членів (тобто усіх нотаріусів України) та здійснювати очищення своїх рядів від недобросовісних нотаріусів. На жаль, зараз відповідних повноважень у НПУ немає. Більше того, у чинних Правилах професійної етики нотаріусів, затверджених Мін’юстом, немає розділу щодо відповідальності за порушення етичних норм. Але такі санкції передбачені Кодексом професійної етики нотаріусів, який ухвалено З’їздом нотаріусів України ще в квітні 2018 року.

Важливо змінити також підзаконні нормативні акти щодо проведення моніторингу та камеральних перевірок, зазначив президент НПУ Володимир Марченко.  НПУ ще навесні передала Міністерству юстиції пропозиції, а саме проект змін до Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабміну від 21.12.2016 № 990. Проектом передбачено запровадження конкретних критеріїв (диференціації) для застосування санкцій за порушення в сферах державної реєстрації, пропонується розмежування виду відповідальності в залежності від відповідного виду порушення, допущеного реєстратором.

Віце-президент НПУ Олена Кирилюк взяла активну участь в дискусії та поставила питання генеральному директору ДП «НАІС» Станіславу Лур’є щодо випадків притягнення до відповідальності співробітників ДП «НАІС» за незаконну видачу ЕЦП особам, які, не відповідаючи кваліфікаційним вимогам, ставали державними реєстраторами, а також новопризначеному директору Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Владиславу Власюку щодо усвідомлення рейдерських ризиків, які закладені в нові електронні сервіси реєстрації бізнесу онлайн, адже це дає можливість рейдерам напряму, знеособлено, у ще більш спрощений спосіб вносити зміни в статутні документи ТОВ.

Директор Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України Владислав Власюк запевнив, що на всі проблемні питання «готовий реагувати швидко, оперативно і приймати рішення згідно законодавства».

Реальні справи, судова практика, «підводні камені» роботи державних реєстрів та конкретні пропозиції щодо покращення ситуації – все це було озвучено під час форуму.

Фотоальбом

Переглядів:
стрічка новин