Новини палати

Законопроект № 6146, яким пропонується можливість надання згоди одним із батьків на тимчасовий виїзд за кордон дитини безпосередньо через Дію, без засвідчення справжності підпису батьків, створює ризиковані механізми виїзду дітей за межі України, містить істотні ризики порушення права дітей та батьків, Європейської Конвенції захисту прав людини та основних свобод. Також певні положення законопроекту суперечать чинному законодавству, не гарантують підтвердження дійсності згод. Дія не дозволяє перевірити обсяг дієздатності особи та свободу волевиявлення.

Про це йдеться у рішенні Комітету Верховної Ради України з питань правової політики щодо законопроекту № 6146 (очікує другого читання).

Члени Комітету зазначають, що відповідно до статті 1 Конституції України Україна є правовою державою. Будь-які реформи, в тому числі цифровізація, повинні відбуватися винятково у правовому полі, особливо у воєнний час.

В рішенні вказано наступне: «3 мети Законопроекту вбачається планування до реформування лише одного з ситуативних кейсів виїзду дітей за межі України, який характеризується позитивними рисами: наявність добрих стосунків обох батьків та порозуміння щодо надання згоди на виїзд; повна дієздатність обох батьків та вільність волевиявлення; наявність смартфонів у обох батьків належної якості із встановленням мобільного застосунка «Дія»; наявність доступу до інтернету на території України; наявність доступу до інтернету на пунктах пропуску Державної прикордонної служби України (при тому, що на 2/3 кількості пунктів пропуску такий інтернет відсутній, а частина пунктів пропуску знаходяться з розміщенням на території іноземних держав); наявність верифікованих відомостей у ДРАЦС (станом на 24.08.2022 жодних відомостей не верифіковано); обов’язкова реєстрація усіх актів цивільного стану (шлюб батьків, зміна імені, народження у ДРАЦС України); відсутність запровадження в Україні воєнного та/або надзвичайного стану, відсутність неконтрольованих державними органами України територій України, окупованих територій; відсутність у держави-агресора наміру знищити українську націю та насильно вивезти українських дітей у росію, обов’язкова реєстрація усіх актів цивільного стану (шлюб батьків, народження за ДРАЦС України); виїзд на термін до 1 місяця, а не трьох років, та негативною рисою виконання операцій поза волею людини (фізичне* психологічне насильство, стан алкогольного сп’яніння, наркотичного, домашнє насильство), будучи в полоні, на окупованих територіях, російській федерації тощо.

Указаний кейс непрацездатний та/або небезпечний для дітей у випадках: наявності конфлікту між батьками та непорозуміння щодо надання згоди на виїзд; відсутністю або невідомим місцем перебування одного з батьків, ухиленням від надання згоди; відсутністю смартфонів належної якості у одного або обох батьків із встановленням застосунка «Дія» (за відсутності персонального смартфону не можливе удавання до використання пристроїв, які не належать фізичній особі та не перебувають у її володінні та власності); відсутності доступу до інтернету на території України; відсутності доступу до інтернету на пунктах пропуску Державної прикордонної служби України (при тому, що на 2/3 кількості пунктів пропуску такий інтернет відсутній, а частина пунктів пропуску знаходяться з розміщенням на території іноземних держав); відсутністю верифікованих відомостей у ДРАЦС (станом на 24 серпня 2022 року жодних відомостей не верифіковано); реєстрації хоча б одного в ланцюжку актів цивільного стану (шлюб батьків, зміна імені, народження у ДРАЦС України) за межами України за законодавством іноземних держав; у разі зміни одним з батьків чи дитиною прізвища, імені, по батькові, дати народження; у разі наявності технічної помилки в актових записах/РНОКПП; у разі усиновлення дитини; для дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування; наявна недієздатність або обмежена дієздатність батьків, одного з батьків; наявний дефект волі при наданні згоди (застосування фізичного та/або психологічного тиску); запровадження в Україні воєнного та/або надзвичайного стану, наявність неконтрольованих державними органами України територій України через військову агресію, наявність окупованих територій; наявний у держави-агресора намір знищити українську націю та насильно вивезти українських дітей у росію; при виїзді на термін більше 1 місяця, оскільки тривале перебування в різних державах вимагає оформлення додаткових документів для проживання (перебування), різних статусів, які потребуватимуть нотаріально засвіченої згоди або згод. Інакше відбуватиметься завідоме введення в оману громадян України, які не матимуть необхідного пакету документів для виїзду за межі України та перебування на території іноземних держав (проживання, навчання, тимчасовий захист, статус біженця, постійне проживання).

За метою має місце вузьке реформування напрямку питання виїзду дітей за межі України, які мають ідеально сприятливі чинники, що не включає середню та гостру проблематику, різні категорії виїздів та інтересів дітей. Не враховано, що в Україні запроваджено воєнний стан і такого роду законодавчі спрощення створюють ризиковані механізми виїзду дітей за межі України, що порушуватиме права дітей та їх батьків або одного з них».

Члени Комітету звертають увагу на те, що внесення відомостей про згоду одного з батьків на тимчасовий виїзд дитини за межі України до Державного реєстру актів цивільного стану є таким, що суперечить змісту відомостей даного реєстру та змісту поняття «акт цивільного стану», адже відповідно до статті 49 Цивільного кодексу України та статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов’язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб’єктом цивільних прав та обов’язків.

А також те, що Портал Дія не дозволяє перевірити обсяг дієздатності особи. Нотаріат сьогодні проводить таку перевірку та є гарантом вчинення дій особами, які мають належний обсяг дієздатності. Цифровий алгоритм через свою специфіку можливості підписання шляхом автоматичних, рефлекторних чи монотонних дій, таких як натискання сенсору (на відміну від складних вольових та інтелектуальних дій при фізичному підписанні документів, в якому задіяна дрібна моторика), – не виявляє потенційні ситуації, які можуть свідчити про стан особи, при якій її дієздатність може бути обмежена або вона може бути визнана недієздатною, що може привести до збільшення кількості визнання таких дій нікчемними або недійсним.

Портал Дія також не дозволяє перевіряти вільність волевиявлення. Встановлення дійсної волі та відповідності її волевиявленню особи при підписанні згоди на виїзд дитини за межі України за допомогою сервісу в додатку «Дія», є неможливим, оскільки в такій процедурі держава не може уникнути ситуацій, коли, наприклад, підписання такого документу здійснюватиметься особою під впливом фізичного примусу, як переборного, так і непереборного (внаслідок нанесення ударів, побоїв, обмеження свободи у вигляді грубого утримання руки чи голови, зв’язування тощо; психічного примусу у вигляді погроз розлученням, відчуженням від родини, завданням матеріальних збитків, шкоди кар’єрі; під дулом пістолета чи вістрям ножа тощо, або під введенням в оману чи внаслідок помилки (коли особа помилково вважатиме, що мова йде про короткотривалу подорож, а насправді це потенційна еміграція, або коли особа даватиме згоду на виїзд, наприклад, до Польщі, а це потенційно означатиме вільне пересування дитини з другим із батьків до будь-якої країни Шенгенської угоди і т.д.).

Комітет ВР з питань правової політики звертався до Комітету ВР з питань гуманітарної та інформаційної політики з пропозицією виключити під час підготовки до другого читання проекту положення, які належать до предметів відання Комітету ВР з питань правової політики, а також запропонував відтермінувати набрання чинності законом для підготовки Комітетом ВР з питань правової політики відповідних законопроектів.

Переглядів:
стрічка новин