Нотаріальна палата України проаналізувала законопроект № 3651-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій» (прийнятий 03.11.2020 в першому читанні за основу) та звертає увагу законодавців, що низка положень проекту суперечать чинному законодавству.
НПУ просить при підготовці законопроекту до другого читання виключити пункти 4 та 5 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення», адже вони суперечать чинному законодавству, а суспільні відносини, щодо яких пропонується застосовувати дані норми, не потребують додаткового регулювання.
Згідно із законопроектом: «4. Переоформлення даних про місцезнаходження юридичних осіб та місце проживання (перебування) фізичних осіб у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України, здійснюється одночасно із вчиненням зазначеними особами правочинів, які передбачають використання відповідних даних, або, за заявою такої особи (уповноваженого органу такої особи – для юридичних осіб) шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та/або баз даних (документів), які підтверджують реєстрацію місця проживання (перебування) фізичної особи».
Даний пункт у частині реєстрації зміни місця проживання особи в результаті зміни в адміністративно-територіальному устрої суперечить частинам 13, 14 статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», згідно з якими: «У разі прийняття рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади, із збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку. У випадку, передбаченому частиною тринадцятою цієї статті, зазначені відомості за бажанням особи вносяться до документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування. Такі відомості вносяться безоплатно».
Відсутність часових рамок зміни даних в ЄДР може паралізувати роботу фізичних та юридичних осіб, створити черги до державних реєстраторів та центрів надання адміністративних послуг, особливо під час карантинних заходів.
Згідно із законопроектом: «5. Зміна ідентифікаційних даних суб’єктів права, інших даних та/або відомостей про нерухоме майно у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюється за заявою власника або іншого правонабувача шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно».
Даний пункт повністю суперечить Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», яким не передбачена така реєстраційна дія, як внесення змін до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Ідентифікаційні дані про суб’єктів права, які вносяться до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, не містять відомостей, які можуть змінитись в результаті утворення/ліквідації районів. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» (набув чинності 16 січня 2020 року) викладено в новій редакції частину 5 статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та встановлено, що зміна ідентифікаційних даних суб’єкта речового права, обтяження речового права та/або зміна характеристик об’єкта нерухомого майна не впливають на дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Зміни характеристик об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, вносяться під час проведення державної реєстрації права власності на такий об’єкт у результаті вчинення дій, спрямованих на набуття, зміну або припинення речових прав.
НПУ розуміє необхідність законодавчих змін у зв’язку із прийняттям постанови ВР від 17.07.2020 № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів», але закликає Верховну Раду не допустити залишення в тексті законопроекту № 3651-д суперечливих пунктів 4 та 5, які спричинять серйозні проблеми для суспільства.